2020 herkes için olduğu kadar oyunculuk ve espor dünyası için de oldukça çalkantılı bir yıldı. COVID-19 en ufak bir koşul gözetmeksizin herkesin hayatında birçok değişikliğe sebep oldu. Yılların eskitemediği oyun CSGO da tabii ki bundan nasibini aldı. Yıl boyunca inişli çıkışlı bir rota takip eden oyunun nelerden geçtiğine birkaç başlık altında bakalım istedik.
“Son 10 Yılın En Kötü Hareketi” Ödülü Summit1G’ye Gitti
Çoğumuzun yayıncı olarak tanıdığı Summit1G, bundan önce bir profesyonel espor oyuncusuydu. Kuzey Amerika’da oynayan Summit, Splyce ekibinde bulunduğu dönemde CLG’ye karşı oynadıkları maçta inanılmaz bir hataya imza attı. Bu hata yalnızca o round’u etkilemekle kalmayıp, Splyce’ın turnuvadan elenmesine kadar giden bir olaylar zincirini de beraberinde getirdi. 15-11 önde oldukları maçta tüm CLG takımını düşürdükten sonra bombayı imha etmeye giden Summit’in kendi molotofuyla ölmesi maçın kaderini değiştirdi. Bo1 formatında oynanan DreamHack eleme maçında eline geçen fırsatı tepmeyen CLG, maçı uzatmaya götürdükten sonra 19-16 kazanmayı başararak turnuvaya devam etti.
Pandemi Sebebiyle CSGO Turnuvaları İptal Oldu
İptal olmaktan kasıt online etkinliklere dönülmesi olsa da, esporun o görkemli stadyum etkinliklerini ve şovlarını çekip aldığınız zaman gerçekten bizim de içimizden bir şeyler koptu. Mart ayından bu yana, her yıl keyifle izlediğimiz ve harika anlara sahne olan büyük offline turnuvaların hiçbiri yoktu. Belki maçları yayınlardan izlemeye alışkındık, lakin heyecanlı bir anın arkasından sandalyesinden fırlayıp tribünleri coşturan yıldız oyuncuların eksikliği hep oradaydı. IEM S14 Katowice, EPL S11 Finals, ESL One Cologne, Dreamhack, Flashpoint Season 2, BLAST Premier Fall Series, IEM Global Challenge… Hepsi en azından offline finallerle biz espor tutkunlarını ekran başına kilitlerken bu yıl biz yine buradaydık ama bu kez onlar da bizim gibi evlerindelerdi. Major turnuvaların hiçbiri seyahat kısıtlamaları sebebiyle gerçekleşemedi ve bu yılı buruk geçirmek zorunda kaldık.
Valorant Sahneye Çıktı
Nisan ayı CSGO için yılın sınavlarından biriydi. Riot Games’in heyecanla beklenen FPS oyunu Valorant beta sürümüyle piyasaya çıktı ve ilk aydan CSGO’nun oyuncu kitlesinin %10’unu çalmayı başardı. Her ne kadar tarz olarak belirgin farklılıkları olsa da, bazı kritik noktalarda CSGO’ya kıyasla çok daha başarılı olduğu bilinen Valorant aynı zamanda Ignition Series ve First Strike turnuvasıyla dikkatleri üzerine çekti. Bu duruma CSGO yapımcılarının cevabı ise oyuna aniden hızlanarak gelmeye başlayan destek ve içerik eklentileri oldu. Bu gelişmeler haliyle CSGO oyuncularını kızdırdı, zira uzun yıllar piyasada adeta tekel konumunda olan oyunun bu konuma dayalı bir rehavet sebebiyle aslında verilebilecek olan desteği vermediği ortaya çıktı. Yakın zamanda eski CSGO profesyoneli Freakazoid de buna çok ağır bir tepki vermişti.
Nitekim Valorant kararlılıkla yoluna devam ederken her ne kadar CSGO bu rekabetten düşmese de üst üste gelen diğer olaylarla beraber ciddi darbeler aldı diyebiliriz. Birçok profesyonelin de Valorant’a geçişini gördüğümüz 2020 yılı, CSGO için her açıdan zorlu bir dönem oldu.
İzleyici Koç Hatası CSGO Sahnesini Sarstı
CSGO sahnesinde 2020 senesini hatırlatacak bir olay varsa, işte bu skandaldır. Eski ESL hakemi Michal Slowinski’nin 2016’dan bu yana var olduğunu ortaya çıkardığı teknik bir hatadan ötürü onlarca koçun haksız şekilde maçlarda rakip takıma dair bilgi aldığı fark edildi. ESIC’in 100000’e yakın demoyu incelediği soruşturmada 37 koç ceza aldı. Ceza alan koçların bir kısmı farklı görevlerde organizasyondaki işlerine devam etseler de bu olayın etkisi baki. Aylarca süren bu çalkantıda belki de ilk kez espor dünyasının güvenilirliği bu kadar ciddi ölçekte sorgulandı. Takip eden haftalarda ESIC aynı şekilde “stream-sniping” konusuna da eğildi ve bu kez geçmişe yönelik cezalandırmadan yana olmasa da duyurudan sonra sıfır tolerans politikası izleneceğini belirtti.
CSGO 2020 Yılını Yeni Bir Operasyon İle Kapattı
Burada saydığımız ve sayamadığımız birçok karmaşa bir yana, CSGO için en heyecanlı olaylardan biri her zaman yeni operasyonlar ve onlarla gelen içerikler oldu. 2020 biterken Valve ekibi bu kez içerisinde hatrı sayılır yenilikler barındıran “Operation Broken Fang” operasyonunu piyasaya sürdü. Ancak yukarıda da bahsettiğimiz “tekel rehaveti” tepkileri tam olarak bu operasyonla hız kazandı. Birçok profesyonel platformun halihazırda sağlamakta olduğu istatistik verileri, eşleşme avantajları vb. yenilikler oyuna ancak yıllar sonra eklenince oyuncular da “madem yapabiliyordunuz, neden yapmadınız” minvalinde bir tepki gösterdiler. Yıllardır çoğu online takım oyununda bulunan “ping sistemi”nin de bu operasyonla gelmesi bir nebze tepki çekti. Ancak bu tepkiler öte yandan operasyonun çılgınca oynanmasına engel olmadı, zira henüz Kasım ayında CSGO anlık 1 milyon oyuncuya sahipti.