Espora Yatırımın Getirisi Ne?

Espora Yatırımın Getirisi Ne?

Espor sektörünün yükselen ve önü açık sektörlerden biri olarak görülmesi sebebiyle bu alanda yatırım yapanların haberlerini sizlerle paylaşıyoruz. Kimi ünlü oyuncular, sporcular ve iş adamları da bu isimlerin içinde. Ünlülerin ve zenginlerin akın etmesi sebebiyle espor, birçok kişide kolay para kazanılan bir alan olduğu algısı da yarattı. Esports Insider da bu konuda espor sektöründe yatırım yapmış sermayedarlara bir takım sorular sordu. Biz de bu araştırmayı ve cevapları sizlere taşıyoruz.

Ne kadar ekmek o kadar köfte

Askott Entertainment’a yatırım yapmış Konvoy Ventures‘ın Kurucu ve Yönetici Ortağı Josh Chapman’ın bu iş için ortaya ne kadar para konursa geri dönüşünün de o kadar hızlı olacağını söylüyor: “Yatırımınızın size geri dönüş süresi, başlangıçta ödediğiniz fiyata çok bağlı.”

Chapman Konvoy’dan yatırımlarının geri dönüş alabilmelerinin 3-10 yıl gibi bir zaman aldığını ve bu süre içerisinde 5-7 sene boyunca yatırım yaptıklarını söylüyor.

“Eğer makul bir miktarda yatırım yaptıysanız 2-4 sene içerisinde yatırımınızın meyvelerini yemeye başlayabilirsiniz belki. Ne kadar sürede geri dönüş alacağınız yatırıma girişte yaptığınız ödemeyle son derece yakından ilişkili. Çünkü bu, ileride yatırım yaptığınız şeyin satış fiyatını da etkileyecektir. Değerinin altında satılan birçok lig ve takımlar görüyorsunuz ancak bu o organizasyonların, markaların veya şirketlerin gerçek değerlerini doğru olarak yansıtmıyor. Bu önceden yanlış fiyat biçilen şeylere şimdi yüksek fiyat biçilmesinden kaynaklı.”

Bunun yanı sıra esporda spesifik olarak hangi alanda yatırım yaptığınızın da ne kadar hızlı bir yatırım getirisi elde edeceğinize doğrudan etkisi var. Örneğin bir oyun stüdyosu, geliştirdiği oyun başarılı olduğu takdirde çok kısa bir süre içerisinde yüksek kâr elde edebilir. Ancak bir espor takımına yapılan yatırım, kâr sağlayıp sağlamayacağını daha uzun vadede gösterebilir. Ayrıca oyuncularla çıkabilecek anlaşmazlıklar, ligleri mülkler ve ciro gibi birçok faktör sebebiyle daha riskli. Chapman buna ilaveten espor teknolojisi üretiminin de yine uzun vadede kâr getirebilecek bir alan olduğunu söylüyor.

Espor odaklı bir kuruluş olan Archmage Ventures’ın kurucu ortağı Felix LaHaye’e göre ise yatırım getirisi ortaya ne kadar koyduğunuzdan çok ne tür bir yatırım yaptığınızla ilgili.

“Ortaya ne kadar para koyduğunuzun espor alanında yatırım getirisinin hızını etkileyecek bir şey olduğunu düşünmüyorum. Muhtemelen yatırım getirisi elde etmeniz ortalama olarak en az 5 yıl alır. Bunun daha çok ne tür bir yatırım yaptığınızla ve ne tür bir yatırım getirisi beklediğinizle ilgili olduğunu düşünüyorum.

Bence espor şirketleri takımlar, altyapı, medya ve teknoloji alt dallarından oluşuyor. Gerçi teknoloji kısmı muhtemelen herhangi bir şeyin teknolojisiyle aynı yol ve adımları izliyor. Takımların ise yatırım getirisi getirmede en uzun süreye sahip olduğunu düşünüyorum. Çünkü takımların farklı alt gruplarla ilişkileri olduğunu ancak markette bir başarı elde edene kadar alıcısının pek olmadığını görüyoruz.”

Risk ve rekabet unsuru

Espora olan bu büyük ilginin sebeplerinden biri de oldukça yeni bir sektör olması. Herkes bu alanda yatırım yapan ilklerden olmak istiyor. Yeni bir endüstrinin ilk yatırımcılarından olmak ise yatırımcılar için ‘ballı börek’ diyebiliriz. Damak tadına göre farklı farklı da benzetmeler de kullanılabilir tabii. ☺

Chapman da bu konuya değiniyor: “Espor henüz çok yeni bir alan. Şu anda esporun ikinci veya üçüncü aşamasında olduğumuzu söyleyebilirim. Sektör olarak kesinlikle çok yol kat ettik. Teknoloji ve yayın platformları da esporun son 3-5 yıl içindeki hızlı büyümesinin en önemli destekçilerinden oldu. Ancak sektör hala büyümeye devam ediyor. Bunu da takdir ediyoruz.

Eğer espor sektörüne girmek istiyorsanız ve 50 milyon dolarlık bir yatırım yapmayı düşünüyorsanız, sektördeki hacminiz %0.5 gibi bir rakam olur. Bunun hala küçük bir market olduğunu anlamanız gerek.”

Chapman’ın göz önünde bulundurulmasını söylediği başka bir nokta ise herhangi bir video oyununun popülaritesinin kalıcı olduğunun bir garantisi olmadığı.

“Espor sektörüne yatırım yaparken bir gün sonu gelecek oyunlara da yatırım yapıyorsunuz. Geleneksel sporların aksine espordaki oyunlar gelip geçici. Bunu birinci sezondan sonra izleyici sayısı %64 düşen Overwatch League (OWL) ile de görebiliriz. Oyun doğası gereği, pazarda rekabeti artıran yeni oyunlarla birlikte bir noktada son buldu.”

Chapman bunun her oyunun doğası olduğunu ve CS:GO, Dota 2 ve League of Legends gibi bazı istisnaların ise her zaman olabileceğini söylüyor.

“Başta insanlar Overwatch’ın 10-20 sene popülaritesini sürdürecek bir oyun olarak görüyordu. Ancak sonrasında pazara Apex Legends, Warzone, Valorant gibi oyunlar girerek rekabet ortamı yarattı. Ve bu hiçbir zaman son bulmayacak.

Eğer espor sektörüne giriş yaparsanız, bu oyunların gelip geçici olmasından dolayı getirdiği riskleri de kabul etmiş olursunuz. Bu son 3-4 senedir birçok insanın gözden kaçırdığı ve çok önemli olduğunu düşündüğüm bir nokta. Büyük paralar kaybettirebilecek bir nokta.”

Dr. Disrespect Twitch Cezası Sonrası İlk Kez Konuştu

Exit mobile version