Ubisoft’un yeni online FPS oyunu XDefiant’ın kapalı betasını “oynadık” ve bu yazı içerisinde oyunda gördüğümüz şeylerden ve bir kapalı betanın ne kadar kötü yapılabileceğinden bahsedeceğiz.
XDefiant ilk kez duyurulduğunda ilgimi çekmişti çünkü Ubisoft’un popüler serilerinin tanıdık yüzleri ve mekanlarını bir araya getiren, bir nevi Ubisoft Avengers diyebileceğimiz ilginç bir IP olarak sunuldu. Far Cry, Splinter Cell, Division ve Watch Dogs gibi oyunlardan tanıdığımız grupların birbiriyle mücadele edeceği ücretsiz bir FPS gayet iyi bir fikir gibi gözüküyordu.. Sonra oyun hakkında hiçbir bilgi gelmedi ve “vazgeçtiler herhalde” diyerek unutup gitmiştim. Yakın zamanda kapalı betanın başlayacağı duyurusu yapılana kadar.
Echelon Ajanları Çöpçülere Karşı
XDefiant’ı büyük bir hevesle kurdum, Ubisoft oyunlarının büyük bir hayranı değilim, kendini tekrar eden oynanışı belli bir süre sonra canımı sıktığı için çoğu oyunu bitirmekte bile zorlanıyorum. Bu oyunların dünyasının ilgimi çekmediği anlamına gelmiyor ve arkadaşlarımla Call of Duty, Battlefield ve Overwatch gibi FPS oyunlarını oynamaktan da keyif alıyorum. Ücretsiz olarak yayınlanacak oyunun bir de Battlegrounds tarzı yerine standart multiplayer modları üzerine kurulu olması çok hoşuma gitmişti.
Kapalı Beta boyunca 5 farklı gruba ait karakterleri kontrol ederek değişik oyun modlarını tecrübe etme şansımız oldu. Bu gruplar Phatoms (Ghost Recon), Echelon (Splinter Cell), Libertad (Far Cry 6), Cleaners (The Division) ve Dedsec (Watch Dogs) olarak belirlenmiş. Her grubun kendine ait karakterleri ve farklı özel yetenekleri bulunuyor. Her oyundan “iyi” diyebileceğimiz gruplar seçilmişken Divison’da neden “ateşle arındıran” Cleaners tercih edilmiş merak etmedim değil.
Her grubun kendine ait özel yetenekleri ve bu yetenekleri kullanabilen karakterleri bulunuyor. Kimi iyileştirirken kimisi ortalığı ateşe veriyor, görünmez oluyor ya da rakip yeteneklerini hackleyebiliyor. Grup dengeleri betada çok iyi değil, bu sebeple neredeyse her oyuncuyu tek bir gruba özel karakterleri oynarken görebiliyorsunuz. Aynı takımda her gruptan karakter olabileceği gibi, aynı karakterden kaç tane olacağına dair bir sınır da bulunmuyor. Oynayabildiğim oyunlarda, birbirini iyileştirerek gezen takımlara bolca denk geldim.
Grupların kendine ait yetenekleri ve “ulti” diyeceğim özel güçleri bulunuyor. Herkesi iyileştirip can havuzunu güçlendirerek ölümsüz gibi gezen Libertad grupları, görünmez moda geçip düşman yerini radarda gösterebilen Echelon ajanları, ya da “yansın dünya” diyerek molotoflarla gezen Cleaners gibi, oyun tarzınıza uygun bir grup seçebiliyorsunuz. Benim ana tercihim “ulti” yeteneği ile eline flamethrower alıp düşmanın korkusu haline gelen Cleaners oldu tabi.
Silahlar seçtiğiniz gruptan bağımsız olarak, farklı bir kategori altında bulunuyor. “Cleaners ile oynarken şu silahı kullanmak yasaktır” gibi bir durum yok. Hangi silahı seviyorsanız onu oynuyorsunuz, oyunun hazırladığı loadoutlar ve kendi ayarladığınız silahlar arasında istediğiniz gibi değişim yapabiliyorsunuz. Hatta oyunun hızlı yapısı içerisinde istediğiniz zaman silah ve grup değiştirme şansınız da bulunuyor.
Oyunun haritaları, daha önce Ubisoft’un ilgili oyunlarını oynadıysanız size çok tanıdık gelecek yerler. Betada bir sürü farklı haritada, çeşitli modları oynayabiliyor olmak çok güzel bir tecrübe olabilirdi ama haritaların oyuna ne kadar iyi uyarlandığını tecrübe edecek kadar fazla oynayamadım. Zaten haritaların son halleri olmadığından bahsetmişlerdi, çıktığı zaman göreceğiz.
XDefiant betasında oynanabilir olan 4 farklı oyun modu bulunuyordu.Escort standart bir “payload” modu, bir taraf cihazı yerine ulaştırmaya çalışırken diğer taraf onları durduruyor. Zone Control’de bir taraf bölgeyi savunurken diğeri ele geçirmeye çalışıyor. Domination ve Occupy, ise belirli kontrol noktalarını ele geçirip yeterli puana ulaşmak için mücadele edeceğiniz modlar. Modlar standart FPS oyunlarından alıştığımız tarzda ilerliyorlar fakat karakter yetenekleri sayesinde yapabileceğimiz taktiklerin sayısı arttığından, her maçın farklı bir şekilde ilerleyeceğini düşünüyorum. En azından gruplar dengelendikten sonra öyle olacaktır.
Fazla Kapalı Beta
Oyunun kapalı betası ile ilgili yazabileceğim çok fazla şey var aslında, sonuçta oldukça dolu bir beta yapmışlar. Bir sürü farklı haritada 4 farklı oyun modunu deneyebiliyor, her biri 2 farklı yeteneği ve onlarca farklı silahı kullanan karakterleri kontrol edebiliyorduk. Üstelik oynanış da kötü değil, arkadaşlarımızla betayı olabildiğince çok oynayıp bilgili bir şekilde yazıyı yazacaktım. Ama bir sorun vardı, sunucu sorunları.
Ben bu oyunu yeterince oynayamadım. Sunucu sorunları, bağlantı problemleri, oyunun beni sunucudan atması ve bana bunu haber verme gereği duymaması, ne zaman denesem sıraya sokup tam sıram geleceği sırada anlamsızca atıp baştan tekrar sıraya alması gibi problemler yaşadım. Gün içerisinde ne zaman oynamaya çalışsam arama ekranında takılı kalıyor, kırk yılda bir oyun bulursam da yüksek latency sunucularda ışınlanan insanlar ile kapışıyordum. Bazen arkadaşlarımla aynı grupta oyun aradığım halde kendimizi ayrı oyunlarda bulabiliyorduk. Bazen gruba bile giremiyorduk zaten.
Biliyorsunuz geçtiğimiz hafta Ramazan Bayramı vardı ve benim bu oyuna ayırabileceğim kısıtlı sayıda gün sunucu problemleri yüzünden uçup gitti. Sunucu sorunlarını düzelttiklerinden bahsediyorlar ama ben bu süreçte bilgisayarımın yakınında bile bulunmadığım için bakamadım. Toplamda sorunsuz bir şekilde oynayabildiğim maç sayısı 6 oldu. Yaşanan sorunlar yüzünden betayı biraz daha uzatmışlar, bu sayede daha sonra da biraz oynayıp farklı silahlar deneme şansım oldu. Ama bu kısım biraz aceleye geldiğinden ve aradan geçen sürede insanlar betayı oynayıp harita ve karakterleri ezberlediğinden pek de keyifli maçlar olmadı.
Oyunun beta boyunca aktif olan bir ilerleme sistemi de bulunuyor. Maçlarda kullandığımmız silahları geliştirip oynayış stilimize göre parçalarını değiştirme şansımı var. Ama bu sistem de sorunlu olduğundan bir anda bütün ilerlemenizi kaybedebiliyorsunuz. Oyunun büyük bir kısmını LMG ile oynamama rağmen betanın başında kullandığım otomatik tüfeklerin daha fazla eklentisi açıldı çünkü oyuna göre ben hiç LMG ile oynamamışım. Bunların hepsi kapalı beta problemleri ama ön incelemede silahların eklentilerinin ne kadar büyük etkiler yaptığı hakkında yorum yapmamı da engelleyecek seviyede problemler.
Bu Oyun Ne Kadar Tutacak?
Kötü bir kapalı beta tecrübesi yaşamış olmama rağmen oyunun genel olarak iyi olduğunu söylemem gerekiyor. Silahlarda geri tepme hissiyatı yok, ateş ederken kendinizi bir garip hissediyorsunuz ama rakibi vurduğunuzu hissediyorsunuz. Valorant oynarken yaşadığım “Ne oldu, vurdu mu havaya mı sıktım ne yaptım ben?!” düşüncesini hiç yaşamadım. Maçlar hızlı ve keyifli geçiyor, farklı gruplardan oyuncular bir araya gelip güzel taktikler uygulayabiliyor. Çoğu oyun modunda hız kesmeden aksiyona girebiliyorsunuz.
Betada, sunucu sorunları haricinde, en büyük sıkıntı yaşadığım konu, bu kadar akıcı bir oyuna göre aşırı uzun bir oyun sonu ekranı olması oldu. Oyun bitiyor “maç bitti” ekranı çıkıyor, oradan en iyi oyuncuya geçiyor, oradan skor tablosuna geçiyor ve o tabloyu da geçemiyoruz. 45 saniye – 1 dakika arasında bir duraksama yaşıyoruz ve oyun o sırada herhangi bir şekilde çıkmamıza da izin vermiyor. Kayda değer bir etkisi falan da yok oyuna, sadece oyun istediği için duruyoruz ve bütün akıcılığı öldürüyor.
XDefiant F2P olarak yayınlanacak, konsollar ve PC arasında crossplay destekleyen, üstelik bir sürü popüler Ubisoft oyunundan içerikler barındıran, oynaması keyifli bir multiplayer FPS tecrübesi vadediyor. Genellikle kozmetiklerden oluşan bir Battle Pass ve her sezon ekstra karakterleri de barından yeni grupları da oyuna dahil edecekleri bir yol haritasına sahipler. Bu grupların arasında Assassin’s Creed’in Templar ya da Assassin ekiplerinden birini en kısa sürede görmeyi bekliyorum.
Peki bu oyun, zaten kalabalık olan F2P arenasında kendine bir yer bulabilecek mi? Battlegrounds yerine geleneksel multiplayer modları üzerinden ilerlemesi ve sunduğu içerikleri ile başlangıçta iyi bir ivme yakalayacağını düşünüyorum. Sonrasında oyuncuların ne kadar süre oyunu oynayacağı ise en büyük sorun. Sunucu problemleri kapalı beta gibi olursa, gruplar arasındaki denge problemleri çözülmez, sonradan eklenen gruplar ile P2W hissiyatı oluşturmaya başlarsa oyunun pek fazla şansı olmaz. Ayrıca yeni içerikleri getirme konusunda ne kadar aktif olacakları ve sundukları içeriklerin kalitesi de önemli. Bakalım Ubisoft bu işi nasıl kıvıracak.